*App.: park4night, her kan du finde overnatningssteder, campingpladser og servicesteder til autocamperen over hele europa
*Fysisk kort over hvor du vil kører, Vi havde købt et kæmpe vejkort over Norge og Sverige, så var det nemmere og hyggeligere, at sidde om aftenen og planlægge næste dags rute.
*Brobizz i forruden, så skal man ikke tænke på broafgift og færger i Norge/Sverige
*Små lamper på batteri (hvis man kører om vinteren og gerne vil spare på bilens forbrugsbatteri.
Dag 1.
Vi kørte fra Kolding over Malmø, da færgerne ikke spare os meget i hverken tid eller økonomi.
Første overnatningssted fandt på en lille p-plads ved Høysand Marina med udsigt over oslofjorden. Turen tog ca. 10 timer med stop undervejs.
Dag 2, Kørte vi videre nordpå. Vi havde talt om Vøringsfoosen, som vist er Norges største vandfald, men det ville være en større omvej, så vi droppede det. Vi fik også rigeligt at vandfald at se på resten af turen.. Vi kørte over Oslo og op via E6 mod Molde, som ligger helt ude ved kysten. På turen fik vi set den første sne og fik testet vinterdækkene igennem Dovrefjell. Allerede her fik vi en ide om, at hvis der var vejbomme, så betød det at vi skulle op over fjellet (Som regel godt med sne og is på vejene) og ikke igennem en tunnel. Vi overnattede på en havneplads til mindre fragtskibe ved Oppdal. Det var en hyggelig by mellem 3 fjelle og en fjord.
Dag 3 kørte vi ud på Atlanterhavsvejen (national turistvej) langs vestkysten en flot og hyggelig tur. Vi trængte til et bad og til at få tømt septiktank mv, så vi fandt en Høgkjølen Fjell campingplads ligefør Trondheim. Fint sted til en enkelt overnatning om vinteren.
Dag 4 over Trondheim og kørte langs floder/elve, samt bjerge for at ankomme til Lakseforsen. Et kæmpe vandfald med parkeringsplads og restaurant
Dag 5 kørte vi op til polarcirkelen via E6, da vi ville have et billed af monumentet, men da vi også gerne ville se Is gletsjeren Svartisen, så måtte vi kører tilbage til Mo i Rana og ud til kysten og med 2 færger for at komme op på vestsiden af saltfjellet. Her fandt vi en autocamper plads med udsigt direkte over på gletsjeren og med en fjord imellem, som har næsten turkis farvat vand. (Et godt fiskested)
Dag 6. Vi begyndte for alvor at kunne mærke at dagene blev kortere, dagslys i 4 timer og vejene blev mindre. Vi begyndte at vinke til andre autocamper når vi mødte dem, da vi kun så dem kører i modsatte retning end os…. Vi kørte videre op langs kysten mod Bodø, og det var virkelig en flot tur. Vi kom blandt andet forbi en designerrasteplads med et mindesmærke for en ubåd, som de havde fundet udfor kysten efter den havde været forsvundet i mange mange år. Den blå time, som er timen efter solnedgang begyndte også at vise sig for alvor nu. Det var virkelig flot og kan ses på nogle af billederne.
Dag 7 ankom til til Tromsø ca. kl. 16. Vi var heldige med at butikkerne havde længe åben på en lørdag, så vi gik en tur igennem de julebelyste gader, imens sneen dalede ned. Vi trængte til at spise ude, selvom vi fik god mad i camperen (burger, paneret schnitzel med brasekartofler, pitabrød, hotdog, biksemad mv..) Verdens bedste pizza findes hos Yonas pizza i Tromsø.. Det var virkelig godt og vi bestilte en ekstra, som vi tog med i camperen. Da vejene var blevet isglatte, så listede vi udenfor byen, hvor vi iøvrigt røg ind i en spritrazzia og politiet var meget fornærmet over, at Søren havde en promille på 0,03 ( der er total nultolerance i Norge, men vi fik jo gerne et glas vin til aftensmaden eller 2.. Lidt udenfor Tromsø fandt vi en rasteplads for lastbiler og Autocamper. Pladsen havde den mest avanceret rengøringsautomat til toilettank, som vi aldrig havde set mage til. Man putter hele kassetten ind i en automat og får den ud igen tømt og rengjort med kemi i… Jeg brugte en del af aftenen på at kigge efter Nordlys, men det var overskyet det meste af tiden.
Dag 8 kørte vi mod Nordkapp, men det snede stadig og vejret blev dårligere og vejene mere snefyldte. Nu fik vi også brug for snekæderne, da vi endnu engang mødte vejbommene, som betød sne og vejstigning forude…. Ligefør Alta besluttede vi at droppe Nordkap, da 500 km havde taget 8 timer og fandt et truckstop, hvor vi kunne se mod Nord uden for meget lysforurening fra by osv. Det lykkedes også at se Nordlyset i hvide farver(først troede jeg det var en sky, men da den begyndte at bølge over himlen, så var den vidst god nok)..
Dag 9 valgte vi at begynde at kører mod syd igen og her fik vi en af turens flotteste dage. Vi kørte op i fjellet og kørte oppe i Finnmarken og Lapland de næste 4 timer i en evig solnedgang. I modsætning til de høje bjerge fra Norges kyst, så kørte vi nu oppe i et fladt landskab, som var fuldstændig dækket af sne og is. I Tromsø var der ca. -4 grader, her i Finnmarken var det -24 grader. Vi så ræve, og masser af rener, samt samernes hytter. Fra Norge kom vi ind i Finland, hvor vejene endelige var ligeudrettet igen og vi tilbagelagde hele turen på en dag. Vi turde heller ikke overnatte i -24 grader at frygt for bilen ville fryse til.
Vi fandt den meste hyggelige campingsplads Norsken lodge lige på den svenske side af grænsen. her var pyntede med lyskæder over det hele og elven var frossen til, men isen”sang” pga. spændinger i isen. Det var faktisk meget hyggeligt. Her oplevede vi Nordlys i rødt og grønt, men meget langt nede i horisonten, da vi nu igen var på højde med polarcirkelen.
Dag 10 kørte vi tilbage til Finland, da vi nu alligvel var der og fortsatte ned mod Østersøen. Finland var dog på de kanter temmelig nedslidt, forfalden og trist, så vi skyndte os tilbage til Sverige. Turen ned langs E4 var ikke særlig spændende, ja faktisk ret kedelig. Vi fandt en overnatningsplads til ved Vasa færgen, hvor der også var en nationalpark og fuglereservat.
Dag 11. Vi vågnede til det smukkeste solskin over den frosne sø og gik en god tur før vi igen forstatte syd på. Vi valgte at kører en lille omvej for at komme til Falun camping og skisport
, men der var desværre ikke sne nok til at vi kunne komme ud på vores medbragte ski
Dag 12 kørte vi tilbage til E4 og holdte ind ved Dragon Gaten, et mærkelig kinesisk bygningsværk ude midt i ingenting på en svensk rasteplads. Vi brugte et par timer på, at kører på sightsein rundt i Stockholm efter bedste evner på google maps. Vi fandt en autocamper plads en times kørelse syd for Stockholm og overnattede.
Dag 13. det er nu blevet fredag og vi er ved at være trætte. Dog skulle vi lige forbi Vimmerby og Kathult. Nu begyndte det igen at sne ret meget og vi fik igen brug for snekæderne dybt inde i de svenske skove, for der ligger kathult. Ida hang dog ikke i flagstangen denne dag.
Vi var nu så tæt på Helsingøre, at vi besluttede at forsætte hjem og vi trillede ind i vores egen gårdsplads kl. 21.30 fredag aften og det blev slutningen på vores tur rundt i Skandinavien.
Mange hilsner fra Søren og Iben